1. Sig navn og lyd på vokalen Ø og skriv bogstavet.
Skriv Ø på linjerne, mens du siger lyden af Ø højt på første og anden linje.
På tredje linje siger du navnet på bogstavet.
Har navn og lyd samme lyd?
(Fortæl barnet: Når ”navn” og ”lyd” er ens, er det en vokal. Når ”navn” og ”lyd” ikke er ens, så er det en konsonant.)
2. Skriv de bogstaver der mangler i alfabetet.
Skriv de bogstaver der mangler i alfabetet. (E, N, S og Ø)
Sig nu hele alfabetet. (Hjælp barnet, hvis det ikke kan sige hele alfabetet alene.)
3. Find ord der begynder med Ø og forbind til billedet.
Find ord der begynder med Ø og forbind til bogstavkortet i midten.
Sæt X over de ord der ikke begynder med Ø.
(Ordene er: IS, ØKSE, OS, ØL, BI, ØS, ØRE, Ø)
Hvis du kender andre ting der begynder med Ø, kan du også selv tegne en tegning af en ting, et dyr eller andet, der begynder med Ø og forbind det med en streg til Ø.
4. Farv bogstav rød – klip ud/tegn/skriv ord der begynder med Ø.
Med en rød farve skal du skrive Ø inden i det store Ø. Samtidig med at du skriver bogstavet, skal du sige lyden af Ø. Gentag indtil hele bogstavet er farvet.
Den sidste del af opgaven, kan du vælge mellem disse opgaver:
Find gamle ugeblade og klip bogstavet ud i forskellige størrelser, farver og skrift. Lim dem på arket.
Tegn billeder der begynder med Ø.
Skriv ord der begynder med Ø.
andre gode idéer.
5. Læs de nye ord og find billeder der passer.
Find bogstavkortene S og Ø.
Øv nu de nye ord.
(Hvis barnet ikke kan huske, hvordan det skal sætte lydene sammen, så hjælp det.
Eller
Find billeder der passer til ordene – forbind dem og skriv dem på linjerne.
6. Skriv sætning – læs højt.
Skriv de ord der passer til billedet på linjerne.
Læs derefter sætningen højt for en voksen.
7. Skriv ord og forbind.
Skriv de ord der er på linjerne.
Forbind derefter billede og ord, der passer sammen.
Sæt cirkel om de rigtige ord.
Find de rigtige ord der passer til billederne.
(Ordene er: EN, SØ, SE, ØS, Ø)
8. Skriv vokalen E eller Ø.
Hvad ser du på billedet? Sig det højt!
Kan du høre, hvilken vokal der mangler?
Skriv vokalen på linjen.
(Ordene er: SØ, SE, ØS, Ø, EN)
9. Sæt (rød cirkel) om vokaler og (blå cirkel) om konsonanter.
Sæt en rød og blå cirkel omkring bogstaverne. Husk at vokaler er røde bogstaver og konsonanter er blå bogstaver.
(Fortæl barnet: Når ”navn” og ”lyd” er ens, er det en vokal. Når ”navn” og ”lyd” ikke er ens, så er det en konsonant. I denne opgave er E og Ø røde – N og S er blå)
10. Find 5 fejl – skriv, hvad der mangler.
Find dét der mangler på billedet til højre og skriv det på linjerne.
(Der mangler: SE, SØ, ØS, Ø, EN)
11. Læs og forbind.
Nu skal du læse to sætninger højt. Øv dig på at læse sætningerne sikkert og uden fejl.
(Fortæl barnet, at det skal selv. Hvis der er ord som barnet ikke kan, må det få hjælp af en voksen, der kan hjælpe med at sætte bogstavernes lyde sammen til ord. Man får ikke bare ordene læst op, da det selv skal lære at læse nye ord.)