1. Sig navn og lyd på konsonanten N og skriv bogstavet.
Skriv N på linjerne, mens du siger lyden af N højt på første og anden linje.
På tredje linje siger du navnet på bogstavet.
Har navn og lyd samme lyd?
(Fortæl barnet: Når ”navn” og ”lyd” er ens, er det en vokal. Når ”navn” og ”lyd” ikke er ens, så er det en konsonant.)
2. Skriv de bogstaver der mangler i alfabetet.
Skriv de bogstaver der mangler i alfabetet. (E, N og S)
Sig nu hele alfabetet. (Hjælp barnet, hvis det ikke kan sige hele alfabetet alene.)
3. Find ord der begynder med N og forbind til billedet.
Find ord der begynder med N og forbind til bogstavkortet i midten.
Sæt X over de ord der ikke begynder med N.
(Ordene er: KO, NU, SI, NY, NÅ, Ø, NI, Å)
Hvis du kender andre ting der begynder med N, kan du også selv tegne en tegning af en ting, et dyr eller andet, der begynder med N og forbind det med en streg til N.
4. Farv bogstav blå – klip ud/tegn/skriv ord der begynder med N.
Med en blå farve skal du skrive N inden i det store N. Samtidig med at du skriver bogstavet, skal du sige lyden af N. Gentag indtil hele bogstavet er farvet.
Den sidste del af opgaven, kan du vælge mellem disse opgaver:
Find gamle ugeblade og klip bogstavet ud i forskellige størrelser, farver og skrift. Lim dem på arket.
Tegn billeder der begynder med N.
Skriv ord der begynder med N.
andre gode idéer.
5. Læs de nye ord og find billeder der passer.
Find bogstavkortene E, N og S og læg dem på bordet.
Øv nu de nye ord.
(Hvis barnet ikke kan huske, hvordan det skal sætte lydene sammen, så hjælp det.
Find billeder der passer til ordene – forbind dem og skriv dem på linjerne.
6. Skriv første bogstav.
Lyt til det første bogstav i ordet og skriv det på linjen.
(Bogstaverne er: NY, ENS, SO, NÅL, NÅ, SÅL)
7. Skriv ord.
Skriv SE og EN på linjerne.
Sig lydene af hvert bogstav, når du skriver det.
8. Sæt (rød cirkel) om vokaler og (blå cirkel) om konsonanter.
Sæt en rød og blå cirkel omkring bogstaverne. Husk at vokaler er røde bogstaver og konsonanter er blå bogstaver.
(Fortæl barnet: Når ”navn” og ”lyd” er ens, er det en vokal. Når ”navn” og ”lyd” ikke er ens, så er det en konsonant. I denne opgave er E rød – N og S er blå)
9. Sæt cirkel om de rigtige ord.
Find de rigtige ord der passer til billederne.
(Ordene er: SE og EN)
10. Tegn …
Lav en tegning der passer til SE og EN.
(Når barnet læser ord, er det vigtigt, at du ikke fortæller barnet hvad der står, men hjælper det med at sætte lydene sammen. På den måde lærer du barnet, at det selv skal prøve, at læse nye ord.)