Få vendt den onde spiral og skru op for hyggen. I en presset hverdag kan det være svært at prioritere læsningen. Men den tid I investerer i læsningen er godt givet ud i jeres barns fremtid. Børn lærer kun at læse ved at læse, og læse, og læse …

Her følger nogle læseråd til begynderlæsning og til børn der er læseudfordret.

• Vær til stede og bliv i læseoplevelsen sammen med barnet. Lad ikke tankerne flyve.
  • Gør (op)læsning til en god og hyggelig vane hver dag.
  • Afbryd ikke barnet, når det læser.
  • Kritisere ikke bogen, barnet har valgt.
  • Læser barnet en bog, der er lidt for svær, så læs nogle afsnit op for barnet og læs en lettere bog næste gang.
  • Ros barnet når det læser højt.
  • Vær selv en god rollemodel og lad din egen læsning være synlig for barnet.
  • Gå sammen på biblioteket og find bøger barnet er interesseret i. Det er ikke vigtig hvilke bøger i læser, men at I læser.
  • Læs med og for barnet hver dag. Måske kan barnet læse op for dig, en søskende, bamsen, hunden eller katten.
  • Lad barnet læse de ord det selv kan.
  • Ret kun meningsforstyrrende fejl. Hjælp evt. med at sige de første lyde i ordet.
  • Tal om indholdet.
  • Tal om de svære og sjældne ord.
  • Tal evt. om billederne.
  • Lad barnet evt. gætte på, hvad der sker videre i historien.
  • Ros barnet, når det har læst højt.
  • Læs rim og remser og syng sange.
  • Læs gerne de samme bøger igen og igen. Dette skaber genkendelighed og tryghed.
  • Stil krav til, at barnet læser en vis mængde hver dag. Det er vigtigt for læsehastigheden – mindst 20 min. dagligt og gerne mere.
  • Køb bøger til dit barn, og lær det at eje og glædes ved bøger.

Skab læseglæden tilbage til dit barn – ingrediensen er:
VÆR TILSTEDE OG GØR LÆSNING TIL EN HYGGELIG VANE HVER DAG.

Rigtig god fornøjelse med læsning

De kærligste hilsner

Karla